Julmåste.

Traditionellt ska julen firas i Alsterbro där locken ligger på brunnarna och höskullarna är fulla till bredden. Grisarna är välgödda och tomtedräkten är lappad sen förra året.

Sen mamma försvann är det viktigare än nånsin. Det säger jag aldrig högt men så känns det. Det är med djup tacksamhet man gör entre i Erikssons palats på alstervägen.
Jag gillar min släkt. Väldigt mycket. Kommer aldrig sucka över en släktmiddag.

Nu för tiden delar vi på bördan för att få mat på bordet. Jag har hamnat i en räkmackebana. Ett år hade jag salmonella och fick absolut INTE röra maten.
Andra år har jag dragit mitt strå till stacken och köpt...ägg. Alla andra GÖR saker. Rullar köttbullar, kokar julgodis, grilljerar skinka.
Jag går och köper...ägg. Försöker verkligen göra det med omsorg men det är väldigt svårt att piffa till en äggkartong.
I år vet jag inte vad som blir mitt mission.

Sen går det sådär med julklapparna. Ändå har jag inte ens ångest såhär den fjärde advent. Det löser sig.

Igår var det rockbandkväll här hemma. Dålig uppslutning. Är det bara jag som tycker det är kul med tv-spel? Lagade mat till ida för första gången i hela mitt liv. Och hon gillade det. Åt upp allt och sa flera gånger "fan Haua, du kan ju"
Jodå, sa jag. Men jag finner inget nöje i det.

På schemat idag, städa bort rockerresterna, kanske tvätta lite och kanske fortsätta läsa min djupa bok av Ulf Lundell och min diktator tvingat på mig. Nu börjar jag förstå vilken djup person han är. Jag tappat tråden hela tiden i boken och måste läsa om meningarna. Är jag klar innan semestern är jag glad.

Förresten, innan kl 9 idag så hade jag skottat på parkeringen. En söndag. Ida varnade mig för att göra om det, finns risk för att folk tittar sorgligt på mig och tänker att jag inte har nåt liv.
Må så vara!

/Haua

Kommentarer
Postat av: Lisa

Åh vad kul att höra att du uppskattar våra släktträffar minst lika mycket som jag. Ses om tre dar... Kram på dig Ägg-fia!

2009-12-21 @ 21:16:58
Postat av: haua

:)

2009-12-22 @ 13:09:53
Postat av: Micke

Hej Haua :)



Jag hamnade på din blog av en ren slump ... letade efter info om en "Dr Pan" ... bra att man kunde få en annan vinkling på hur bra det kan vara med akupunktur ... ie not.



Jag har ingen blogg och inte ens en hemsida men jag tycker mig ha hyfsat bra koll på om någon skriver bra ... och det gör du verkligen.

Riktigt skön och avslappnad stil ... en del stavknas här och där kanske ... men ... det gör inget ... du skriver verkligen mycket bra ... man vill läsa mera.



Snälla ge ut en bok, du ska se att du får respons av väldigt många ... om du tänker efter lite kommer du på något bra att starta med ... tveka inte.



Egentligen skulle jag bara kommentera ditt "sorgliga snöskottande" ... det känns väldigt bra att det är fler än jag som gör en insats i skottningsSverige ... hoppas nu bara att vi inte är de enda två som gör denna typ av utryckningar.

Inte för att det är så himla kul utan för att det behövs. En god insats för världsfreden helt enkelt.



Jo du ... var rädda om era fina släkttraditioner ... jag känner till rätt många som sitter själva eller som längtar efter en vettig funktionell familj att umgås med.



Mvh Micke :)

2011-05-11 @ 14:39:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0