Dom är sena i år...

Dom dära fjortonåringarna som hänger på vårt garagetak.....nu är dom tillbaka. Än är inte flocken så stor men av erfarenhet vet jag att den växer för varje vecka.
Idag låg tre tjejer och solade på det svarta varma taket. Sen kom en tuff kille på eu-moppe med en massa macdonaldsmat. Innan maten delar alla på en cigg eller två. Nån spelar musik från sin mobil.
Dom måste tycka det är livet?
Efter fjortisgruppen har lämnat kommer måsarna och kalasar på deras gamla pommes. Den enes bröd, den andres död...

Detta är mitt vår/sommartecken. Men dom var oroväckande sena i år. Jag ska nog ta en smygfoto på kolonin när tillfälle ges. Får man göra sånt och lägga ut i bloggen?
Eller hamnar man i samma kategori som de perversa som fotar toplesstjejer på kreta?
Jag känner ju inte nån av dom direkt så jag kan inte fråga om lov.

Häromdagen så jag en dinosaurie i tidningen. Jag ska inte näma några namn men en gång i tiden var jag väldigt beroende av denna människan.
När jag var tvungen att gå till arbetsförnedringen med kepsen i handen för att få ut lite pengar till mat och husrum.
Jag läste på mäklarhögskolan i stockholm vid detta tillfälle och hade lyckats få igenom att jag skulle stämpla upp till heltid eftersom studierna inte var på heltid. Alla bäckar små....

En dag kom brevet som höll på att vända upp och ner på allt.
När arbetsförnedringen skickar ett brev om jobb till dig så SKA du söka jobbet...det finns inga ursäkter.

Äggplockare på Fliseryds hönseri.

I brevet låg en postit-lapp:
Hej Hanna!!!!
Här har jag hittat ett aaaarbete till diiiig!!
Söööök detta, lycka tiiiilllll!!!

Nåja, lite överdrivet kanske. Men tonen på lappen var som om hon hade förtjänat nobelpriset för sin insats.

Jag gick av och an i lägenheten, läste brevet 4 gånger minst och sen ringer jag min satmara till handläggare.

-Arbetsförmedlingen, det är XXXX.
-Hej....eh, jag har fått ett brev om ett jobb som jag måste söka.
-Vad treeeeevligt!!!
-Ja, fast hur har du tänkt? Jag har 6 veckor kvar på mitt läsår. Ska jag hoppa av skolan ifall jag får detta jobbet?
-Jaaaa, lilla Hanna, du vet reglerna. Så är reglerna. Reglerna är såna när man är inskriven som arbetssökande.
-Men...jag har ingen bil (lögn)
-Du kan ta bussen!
-Eh, näe..det går inga bussar ut dit (inte en aning)
-Inte? Vänta lite...ah, vad bra! Arbetsgivaren låter meddela att du är välkommen att bo där under veckorna. Veckopendla Hanna!! Det löser sig!! Sök nu...sök sök sök!!!

Över min döda kropp att jag hoppar av skolan och bosätter mig på ett hönseri i veckorna!
Här är ett typexempel på hur omänskliga dom är. Hur dom missar att titta på varje individ. Jag vet att folk fuskar, det är inte ok.
Man får tydligen inte en gå på begravning utan att bli avstängd. Jag är såå glad att jag slipper dom. Och lider verkligen med dom som tvingas slava under deras piskor.

Nej, jag sökte aldrig det där jobbet. Hur kass ansökan jag än hade skrivit så hade jag ju fått jobbet.
Då hade jag i detta nu bott i ett skjul med stampat jordgolv, haft huckle på huvudet, träskor på mina jordiga fötter och en jäkla massa nya polare i form av pullor.


/Haua

Kommentarer
Postat av: Emme

När ska du släppa boken "det bästa av Haua" ? Du skriver ju askul. Pinkade nästan på mig när jag läste.

2009-05-18 @ 16:39:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0