Tjo och tjim i ho chi minh är nu minne blott....

Nu kan jag bocka av en sak på min lista över 100 saker jag ska göra innan jag dör.
Åka sleeping bus i 45 mil. Det var med ett rejält asgarv vi gick på bussen. På bussen fanns typ bara vietnameser, jag trodde det var en turistsak men icke.
Tänk er finlandsfärja. Färgglatt ljus och musik. Det var en fnissig upplevelse!

Alla vietnameser är som katter. De kan ligga och sova lite var som. De ligger på sina vespor och sover mitt på trottoaren, ljud bekommer dem inte. Vi oroliga och nervösa skandinaver kan ju inte sova om en liten mus skulle husera i husväggen.
Tuuuut, tuuuuut, tuttutututuuuut.

Bussen stannade några gånger på typ vietnamesiska ringarum. Första gången gick jag på toan. Det var klassiska bås och eftersom jag är huvudet längre än samtliga här lyckades jag trassla in hela huvudet i spindelnätet som satt som ett tak över toan. Ingen annan hade väl nått upp dit. Spindeln var dock hanterbar, liten men giftig kanske?

Tredje stoppet var i Mui ne. Då skrek han hurry hurry åt mig så jag sprang så fort jag kunde med mina flipflop, livrädd att de skulle dra utan mig.
Denna sunkiga toa bjöd på en fin groda som satt på väggen. Ingen ide att få panik, den verkade fredlig.
V låg och knep hela resan. Imponerande.
Jag låg och läste till klockan ett på natten, sen hamnade jag i nån konstig halvtaskig sömn.
Över lag funkar det med såna här turer, man får bara vara beredd på dåligt väglag, skumpig och ryckig körning och det eviga tutandet. Som sagt, vietnameser har inga problem med detta. Alla sov gott!

Klockan 06.00 anlände vi till nha trang. Letade frukost i en halvtimme och hamnade på ett inhemskt café med barnmöbler av plast.
Kaffe fick det bli, helt klart en upplevelse haha! Fattade inte hur man skulle göra med kaffet först, de såg hur tafatta vi var så alla hjälpte till med bekymrade miner.
Sött som satan var det men en erfarenhet rikare blev vi.

Idag blir det invigning av stranden!! Än så länge skiner solen och det ska hålla i sig enligt http://yr.no">yr.no.

Först ska vi bara checka in på vårt fyrstjärniga hotell. Nu unnar vi oss för 160 kr natten.

/Haua

Jocke, vad ger ni Nora?? Kan hon redan ha västen?:) glad att hon gillade den iaf!


Kommentarer
Postat av: Jan

Härligt att du sparkat liv i din gamla blogg och att den kom till nytta! Det är alltid kul att följa dina upptåg och det händer ju alltid nåt när du är på semester. ;)
Kram från OKGay!

2012-11-27 @ 12:42:56
Postat av: Affe

Skulle stannat i Mui ne mycke bättre än jättestaden Nah Trang samt bra surf :)

2012-12-03 @ 13:52:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0